In gesprek met Rick – Van Michelin-sterrenrestaurants naar de financiële wereld!
Rick de Bruijn maakt de verrassende stap van Maître/Sommelier naar adviseur bij Veldsink Veerman. Wat heeft hij meegenomen uit de horeca? Luisteren, empathie en klantgerichte oplossingen. Benieuwd hoe deze vaardigheden nu bijdragen aan zijn succes in de financiële sector?
Zou je iets kunnen vertellen over jezelf en over je interesses?
Nou, mijn naam is dus Rick de Bruijn, 35 jaar en woonachtig in het prachtige Maassluis samen met m’n vriendin. Tja, qua achtergrond heb ik dus totaal geen financiële studie of iets dergelijks gedaan maar kom ik juist van de hogere hotelschool af. Als kind kroop ik al bij mijn opa en oma naar de keuken om daar met alle potten en pannen te spelen, de horeca zat er al vroeg in bij mij en heb nooit iets anders gewild eigenlijk. Alle jongens wilde politieagent, astronaut, dokter of superman worden, maar ik wilde in een restaurant werken. Ik heb altijd al een hele vlotte babbel en oprechte interesse in mensen gehad dus ik wilde niet in de keuken staan maar juist aan de voorkant.
Na verschillende hotels en restaurants, kwam ik het in het hogere segment terecht.
Hier heb ik de laatste 11 jaar in restaurants gewerkt met een Michelinster waarvan ik de laatste 6 jaar als Maître/Sommelier verantwoordelijk was voor de gehele bediening en het reilen en zeilen van alle dagelijkse werkzaamheden.
Dus ja wat zijn mijn interesses? Denk dat dat vrij makkelijk in te vullen is, ik ga graag uiteten, kan genieten van lang tafelen met vrienden, mooie wijnen, uitje naar de Champagne en fitnessen om al dat lekkere eten en drinken er weer af te sporten.Maar ook zeker sport kijken in z’n algemeen, ik kijk graag (soms iets te fanatiek) naar Ajax waar ik ook regelmatig te vinden ben in de Arena maar kan ook zo genieten van de Olympische spelen, winter of zomer maakt dan niet heel veel uit.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Een gemiddelde werkdag begint uiteraard eerst met een dubbele espresso en kort de avond ervoor doornemen met mijn collega’s. Ondertussen open ik de voordeur, start ik mijn laptop op en controleer ik eerst mijn privé en bank mailbox.
Gezien wij een combi kantoor zijn, van zowel RegioBank als Veldsink, bestaan mijn werkzaamheden dus ook voor beide partijen. Tot op heden is het voornamelijk RegioBank geweest en help ik relaties bij het openen van rekeningen of het nu privé en zakelijk is, het beleggen van geld en het oplossen van hun dagelijkse problemen.
Verder vind ik het interessant om te kijken welke richting wij uitgaan vanuit de RegioBank richting ASN en welke kansen dat in de toekomst met zich mee brengt en daar acties voor te verzinnen. Uiteraard is het niet alleen RegioBank wat de klok slaat maar ben ik ook steeds meer bezig om offertes klaar te zetten voor mijn collega’s en hun daarbij te ondersteunen. Ik vind het super interessant om uit te zoeken, welke verzekering zij momenteel hebben, wat de voorwaarden zijn en hoe het eventueel beter kan voor de relatie. Ondertussen blijft uiteraard ook de telefoon gelukkig de hele dag gaan en kunnen mensen gezellig bij ons binnen komen lopen. Kortom, je zit niet stil, het is super divers en de mogelijkheden zijn enorm.
Welke vaardigheden of ervaringen uit je vorige baan heb je kunnen toepassen in je nieuwe rol?Waar te beginnen, ik denk het belangrijkste is, luisteren, hoe simpel het ook klinkt, zo ingewikkeld is het eigenlijk. Er zit een wereld van verschil tussen iemand horen en naar iemand luisteren, iemand kan iets vertellen maar wat is eigenlijk de onderliggende boodschap? Uiteraard gaat niet altijd alles goed, hoe cliché ook, waar mensen werken worden fouten gemaakt. Dus als een relatie hoog in zijn/haar emotie zit en boos begint te worden, probeer dan te luisteren waar het precies aan ligt, zoek niet de aanval op, maar toon empathie en begrip.
Stressbestendig/prioriteiten stellen; allergenen en dieetwensen zijn tegenwoordig eerder regel dan uitzondering en sommige kunnen echt dodelijk zijn. Zaterdagavond, 20.30 uur, 60 man, je moet echt je koppie erbij houden dat het goed gaat, hoe druk het ook is, 1 fout bord naar die tafel en de ambulance kan gebeld worden. Nu is het op kantoor natuurlijk niet zo extreem, maar het belangrijkste is wel, wat gaat voor? Wat heeft prioriteit? Neem de relatie vooral mee in het proces, leg uit wat de te nemen stappen zijn om tot het eindresultaat te komen, openheid en transparantie wordt altijd gewaardeerd.
En als laatste, verkoop geen onzin, relaties worden steeds slimmer, hebben steeds meer mogelijkheden om alles zelf op te zoeken en uit te vogelen. Als je iets niet weet, geef dat aan en beloof erop terug te komen. Daarmee dwing je meer respect af dan jezelf in de vingers te snijden en later je eigen probleem te moeten corrigeren.
Wat heeft je het meeste geholpen om je in je nieuwe rol in te werken? Zijn er specifieke trainingen, ondersteuning van collega’s of andere factoren die hierbij een rol hebben gespeeld?In eerste instantie is dat natuurlijk de werkomgeving, het kantoor Veldsink-Veerman heeft mij als ‘nieuwe’ in de financiële wereld super goed opgevangen en begeleid in de werkprocessen. Waarbij er volop geduld, ruimte en tijd is geweest om mij goed te begeleiden binnen de verschillende systemen. Zo vond ik het ook bijzonder fijn om een kijkje te nemen bij de hoofkantoren van de RegioBank in Utrecht en Veldsink in Nuenen, zo krijg je een goed beeld voor welke bedrijven je eigenlijk werkt en hoe groot de organisatie eigenlijk is. Ook zijn de onlinetrainingen vanuit VCN en de RegioBank super behulpzaam geweest en is het fijn dat het in normale taal wordt uitgelegd.
Bovendien word je ook op de hoogte gehouden van alle laatste ontwikkelingen die gelden voor jou tak van sport.
Welke vaardigheden of eigenschappen denk je dat iemand nodig heeft om succesvol te zijn bij het maken van een carrièreswitch naar deze sector/rol?
Natuurlijk is het een grote sprong in het onbekende en is het een beetje spannend omdat alles nieuw is. Maar mij is altijd geleerd, “Wie schrijft, die blijft”. Je kan niet alles onthouden, het mooie is, je hoeft ook niet alles te onthouden. Maar stel jezelf open op en vraag ook om hulp. Hulp vragen is geen teken van zwakte maar juist een signaal om dingen te willen leren. Om te leren hoe je het in de toekomst wellicht zelfstandig kan oppakken. Toon interesse in de relaties, wees niet verlegen om ook is buiten de werkzaamheden die je voor hun verricht een gesprek aan te knopen. De mogelijkheden binnen Veldsink zijn enorm, dus blijf vooral ook jezelf pushen, je mag en kan hier alles leren maar daar ben je altijd zelf verantwoordelijk voor.
Wil jij onderdeel worden van ons team?
Bij Veldsink Advies zoeken we collega’s die net als Rick hun plek willen vinden in een hecht team. Leren doe je hier on the job, en je collega’s staan altijd voor je klaar.
Ben jij op zoek naar een werkplek waar dynamiek, vertrouwen en een goede werk-privébalans hand in hand gaan?
Solliciteer dan nu via Vacatures – Werken Bij Veldsink Advies! 📩